“Modern workplace” eller “hybrid arbetsplatsen” är två lite diffusa begrepp. Men båda med fullt fokus på flexibilitet för både anställda och företaget är helt centralt. I det följande tittar vi närmare på vad som krävs för att möta medarbetarnas behov och därigenom öka kvar hållningen, arbetsglädjen och effektiviteten. Samt vilka risker företag behöver vara medvetna om.

Efter Covid har behovet av att kunna arbeta både på kontoret och hemma samt ute i farten bara ökat. Medarbetarna vill ha fortsatt flexibilitet i sin vardag, företagen ser detta som ett sätt att behålla möjligheten med besparing i det följande mindre behovet av dyra kvadratmeter till kontorslokaler.

Utmaning 1: Endpoint-security

Utmaningen med medarbetare som arbetar hemifrån är ofta att hålla anställdas data och datatrafik säker. Nätverket är ofta medarbetarnas egna form av centrala övervakning och uppdatering av alla kunder är inte längre möjlig när de anställda inte är på kontoret.
Lösningen kan bland annat vara att välja bärbara datorer med extra inbyggda aktiva och passiva säkerhetsfunktioner som t.ex. HP G8-serien. Det är dessutom viktigt att vara uppmärksam på att hemma kontorsskrivare är i allt högre grad attackerade av ransomware.

Utmaning 2: Ergonomi och hälsa

I början av Covid där alla trodde fast hemarbete bara var för en kort period kunde de flesta nöja sig med en bärbar dator i knät i soffan. När hemarbete perspektivet blev mer långsiktigt ockuperade datorskärmar med inbyggd dockningsstation och videokamera kontoren.

Nu när hemarbete för många är en permanent del av arbetslivet en eller flera dagar i vecka förväntar sig de anställda nu också skärmar som skyddar mot “Skärm Huvudvärk” och “ergonomiskt korrekta tangentbord och möss”.

Utmaning 3: Nätverkssäkerhet och konsekventa uppdateringar

En intressant möjlighet som har uppstått som en lösningen på ovanstående utmaning är konceptet “arbetsplats-as-a-service”. Du har säkert hört talas om dator-as-a-service, där du hyr medarbetarnas bärbara datorer för en fast månadsavgift. Med “arbetsplats-as-a-service” går Codeex vidare tillsammans med Fujitsu.

”Arbetsplats-as-a-service” är ett koncept där du betalar ett fast månadsbelopp för varje anställds IT-upplägg; dvs. laptop/stationära datorer, skrivare och VPN samt alla arbets- och säkerhetsprogram, (dansk) support, landstäckande utgående reparation samt utrullning och automatisk uppdatering av Exchange Online, MS Teams, OneDrive for Business, Device Management, Office 365-appar ( Cord, Excel, PPT, Access, etc.) samt Microsoft M365 Protection och Windows Virtual Desktop med Azure.

Fördelarna är många för både anställda och företag; anställda får optimal hårdvara, behöver inte bry sig om uppdateringar själva och behöver inte oroa sig för IT-säkerhet. Allt styrs centralt och helt automatiskt. Företagets IT-avdelning slipper ett stort antal drift- och support uppgifter och får därmed mer tid för utveckling och optimering av företagets IT-infrastruktur. Se instruktionsvideon för “Arbetsplats-as-a-service” nedan eller läs mer om “Arbetsplats-as-a-service” här.

Vill du veta mer om hur man kan erbjuda en modern, ergonomisk och säker arbetsplats?

Vill du veta mer om IT-lösningar och produkter för en modern, ergonomisk och säker arbetsplats, är du alltid välkommen att kontakta vår expert Brian Ingemann på bi@codeex.se eller +46 73 501 37 16. Vill du vara säker på att få de senaste tipsen och nyheterna kan du följa oss på linkedin här.


Brian Ingemann

Brian har lång erfarenhet av rådgivning om IT-lösningar och produkter, och kan hjälpa till att täcka många olika behov och erbjudanden. Du är välkommen att kontakta Brian på +46 70-424 72 50 eller bi@codeex.se


Få mer kunskap och inspiration här

  • Vad är WMS lagerhanteringssystem? Och vad är fördelarna?

    Vad är WMS lagerhanteringssystem? Och vad är fördelarna?

    Ett WMS lagerhanteringssystem ger möjlighet att begränsa lagerkostnader, effektivisera plockning, packning och leverans samt minska felaktiga leveranser och optimera hanteringen av returnerade varor.


  • Kundcase: Royal Unibrew förbättrar effektivitet, dataöverföring och arbetsförhållanden

    Kundcase: Royal Unibrew förbättrar effektivitet, dataöverföring och arbetsförhållanden

    Royal Unibrew är Danmarks näst största bryggeri. Varje dag året runt rör sig 3.000 pallar med drycker genom Royal Unibrew’s lager på väg till kunder i DK och övriga EU. Med en helt digitaliserad lagerprocess kan Royal Unibrew leverera med 99,8 % leveranssäkerhet.


  • Royal Unibrew föredrog truckterminaler från Tactile

    Royal Unibrew föredrog truckterminaler från Tactile

    På Royal Unibrew’s nya lager i Faxe är en konstant överblick över inkommande och utgående varor avgörande för effektiviteten. Dessutom ville man skapa bästa möjliga arbetsmiljö för lastbilschaufförerna. Därför kombinerades gaffel skannrar med lastbilsterminaler från Tactile.